Doorgaan naar hoofdcontent

Uw bedrijf verkoopklaar maken?

Er wordt vaak gezegd dat een bedrijf verkoopklaar gemaakt moet worden voordat het te koop wordt aangeboden. Wat wordt hiermee bedoeld en wat zijn de aandachtspunten?

Accountants gaan er over het algemeen vanuit dat het proces van het verkoopklaar maken van een onderneming drie tot zes jaar duurt. Als overname specialist  stellen we bij Argus bedrijfsovernames, toch zeker bij het midden en klein bedrijf, dat deze termijn afhankelijk is van een aantal factoren:

Ouderdom van de zaak

  • Wordt de onderneming te koop aangeboden omdat de eigenaar met pensioen gaat, is de winkel of het kantoor ‘uitgeleefd’ en wil de eigenaar niet meer investeren om zijn zaak aantrekkelijk te maken, dan is de onderneming verkoopklaar. De prijs die de eigenaar zou kunnen vragen, is uiteraard in evenredigheid met de staat van het bedrijf.
  • Is het een jonge (< 5 jaar) onderneming en al de gedane investeringen zijn nog in goede staat, dan is de zaak onmiddellijk verkoopklaar.
  • Gaat het om een onderneming die tussen de tien en twintig jaar oud is en moeten er investeringen gedaan worden om het bedrijf up-to-date te houden, dan zullen deze, al naargelang de kostprijs van de investeringen, over een bepaalde periode verspreid moeten worden. Dit kan, afhankelijk van de liquiditeiten, meerdere jaren in beslag nemen.

De activiteit

  • In de detailhandel, zoals kleding-, fietsen-, voedingswinkels (geen fabricatie) en persoonsverzorging e.d. is de voorbereidingsperiode van het overdrachtsklaar maken vrij kort. In de meeste gevallen is de onderneming verkoopklaar als het geheel een aangename en frisse indruk geeft.
  • Voor de verkoop van horecabedrijven, bakkers, beenhouwers en andere ambachtelijke bedrijven is het van belang dat de machines en toestellen in goede staat verkeren. Het is raadzaam om de bewijzen van onderhoud goed bij te houden. In vele gevallen moeten er kleine investeringen gedaan worden in zowel de machines als het interieur.


De periode van verkoopklaar maken is dan ook sterk afhankelijk van de kosten van de investeringen of herstellingswerken. Voor grotere ondernemingen zijn er tal van bijkomende elementen die de voorbereidingsperiode van het verkoopklaar maken aanzienlijk kunnen verlengen. Het personeelsbestand moet onder de loep genomen worden en de verantwoordelijkheden van de medewerkers moeten bekeken en zo nodig aangepast worden. Hierbij is het van belang dat de directeur of eigenaar stelselmatig zijn verantwoordelijkheden delegeert naar zijn medewerkers.

Het machinepark en de materialen moeten indien nodig aangepast of vernieuwd worden zodat er na overname niet onmiddellijk moet geherinvesteerd worden in dagdagelijkse machines die de continuïteit van de onderneming moeten verzekeren.

Er moet nagegaan worden of juridische structuren en of eigendommen geen belemmering vormen voor een overdracht. In alle gevallen is het raadzaam om vanaf het moment dat de plannen voor verkoop ontstaan de boekhouder of accountant te raadplegen. De voorbereidingsperiode is afhankelijk van de kosten van de investeringen en werkzaamheden en hoe deze over deze periode verspreid kunnen worden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Argus Bedrijfsovernames - tips voor de verkoop van een klein- en middenbedrijf

Voldoende voorbereiding Als men zijn klein- of middenbedrijf of zaak ter verkoop wil aanbieden moet de verkoper over een juiste motivatie beschikken alvorens zijn zaak in de markt te plaatsen. Argus Bedrijfsovernames kan hierbij een adviserende rol spelen. Het is een gegeven dat er jaarlijks ongeveer 15.000 familiale bedrijven van eigenaar veranderen. De helft hiervan wordt verkocht aan derden. Als de verkopende partij zichzelf niet voldoende voorbereidt en zich niet door professionele laat begeleiden verloopt het parcours niet altijd zoals verhoopt. Hiervoor heeft Argus Bedrijfsovernames de volgende tips. Tips voor de verkoop van een onderneming Als verkoper is het aangeraden zichzelf te beraden en vooraf een antwoord trachten te formuleren om de volgende problemen die kunnen leiden tot mislukken voor te zijn.   Bij een familiale overname dient u er zich, zonder emotie, ter degen van te vergewissend uw opvolger ( ster ) daadwerkelijk over de juiste capaciteiten beschikt

Ligging van het bedrijf

Vooraleer Argus een bedrijf in de verkoop neemt wordt een bedrijfsanalyse gemaakt. We gaan in verscheidene blogs deze elementen bespreken. Ieder bedrijf wordt door een van onze lokale bedrijfsadviseurs bezocht en geanalyseerd. Tijdens deze gesprekken komen alle items aan bod welke ook besproken worden met een kandidaat koper. Al de informatie die de eigenaar verkoper aanbrengt kan van belang zijn voor de waardebepaling. In deze blog hebben we het over de ligging van het bedrijf. Voor een winkelbedrijf is de ligging, al naar gelang de branche, zeer belangrijk. Hierbij spelen parkeerplaatsen, aantal concurrenten, het assortiment, het besteedbaar inkomen van de mensen in de omgeving en andere factoren een belangrijke rol. In sommige gevallen bepalen externe factoren of een zaak, op dat ogenblik, al dan niet verkoopbaar is. Regelmatig gebeurt het dat het gemeentebestuur de verkoopplannen dwarsboomt. Een winkelbedrijf wordt haast onverkoopbaar als er in de nabije toekomst wegenwerken g