Er wordt vaak gezegd dat een bedrijf verkoopklaar
gemaakt moet worden voordat het te koop wordt aangeboden. Wat wordt hiermee
bedoeld en wat zijn de aandachtspunten?
Accountants gaan er over het algemeen vanuit dat het
proces van het verkoopklaar maken van een onderneming drie tot zes jaar duurt.
Als overname specialist stellen we bij
Argus bedrijfsovernames, toch zeker bij het midden en klein bedrijf, dat deze termijn afhankelijk
is van een aantal factoren:
Ouderdom van de zaak
- Wordt de onderneming te koop aangeboden omdat de eigenaar met pensioen gaat, is de winkel of het kantoor ‘uitgeleefd’ en wil de eigenaar niet meer investeren om zijn zaak aantrekkelijk te maken, dan is de onderneming verkoopklaar. De prijs die de eigenaar zou kunnen vragen, is uiteraard in evenredigheid met de staat van het bedrijf.
- Is het een jonge (< 5 jaar) onderneming en al de gedane investeringen zijn nog in goede staat, dan is de zaak onmiddellijk verkoopklaar.
- Gaat het om een onderneming die tussen de tien en twintig jaar oud is en moeten er investeringen gedaan worden om het bedrijf up-to-date te houden, dan zullen deze, al naargelang de kostprijs van de investeringen, over een bepaalde periode verspreid moeten worden. Dit kan, afhankelijk van de liquiditeiten, meerdere jaren in beslag nemen.
De activiteit
- In de detailhandel, zoals kleding-, fietsen-, voedingswinkels (geen fabricatie) en persoonsverzorging e.d. is de voorbereidingsperiode van het overdrachtsklaar maken vrij kort. In de meeste gevallen is de onderneming verkoopklaar als het geheel een aangename en frisse indruk geeft.
- Voor de verkoop van horecabedrijven, bakkers, beenhouwers en andere ambachtelijke bedrijven is het van belang dat de machines en toestellen in goede staat verkeren. Het is raadzaam om de bewijzen van onderhoud goed bij te houden. In vele gevallen moeten er kleine investeringen gedaan worden in zowel de machines als het interieur.
De periode van verkoopklaar maken is dan ook sterk
afhankelijk van de kosten van de investeringen of herstellingswerken. Voor
grotere ondernemingen zijn er tal van bijkomende elementen die de
voorbereidingsperiode van het verkoopklaar maken aanzienlijk kunnen verlengen.
Het personeelsbestand moet onder de loep genomen worden en de
verantwoordelijkheden van de medewerkers moeten bekeken en zo nodig aangepast
worden. Hierbij is het van belang dat de directeur of eigenaar stelselmatig
zijn verantwoordelijkheden delegeert naar zijn medewerkers.
Het machinepark en de materialen moeten indien nodig
aangepast of vernieuwd worden zodat er na overname niet onmiddellijk moet
geherinvesteerd worden in dagdagelijkse machines die de continuïteit van de
onderneming moeten verzekeren.
Er moet nagegaan worden of juridische structuren en
of eigendommen geen belemmering vormen voor een overdracht. In alle gevallen is
het raadzaam om vanaf het moment dat de plannen voor verkoop ontstaan de
boekhouder of accountant te raadplegen. De voorbereidingsperiode is afhankelijk
van de kosten van de investeringen en werkzaamheden en hoe deze over deze
periode verspreid kunnen worden.
Reacties
Een reactie posten