Doorgaan naar hoofdcontent

Argus Bedrijfsovernames - tips voor de verkoop van een klein- en middenbedrijf

Voldoende voorbereiding

Als men zijn klein- of middenbedrijf of zaak ter verkoop wil aanbieden moet de verkoper over een juiste motivatie beschikken alvorens zijn zaak in de markt te plaatsen. Argus Bedrijfsovernames kan hierbij een adviserende rol spelen. Het is een gegeven dat er jaarlijks ongeveer 15.000 familiale bedrijven van eigenaar veranderen. De helft hiervan wordt verkocht aan derden. Als de verkopende partij zichzelf niet voldoende voorbereidt en zich niet door professionele laat begeleiden verloopt het parcours niet altijd zoals verhoopt. Hiervoor heeft Argus Bedrijfsovernames de volgende tips.

Tips voor de verkoop van een onderneming


  • Als verkoper is het aangeraden zichzelf te beraden en vooraf een antwoord trachten te formuleren om de volgende problemen die kunnen leiden tot mislukken voor te zijn.
     
  • Bij een familiale overname dient u er zich, zonder emotie, ter degen van te vergewissend uw opvolger ( ster ) daadwerkelijk over de juiste capaciteiten beschikt de zaak voort te zetten en te laten groeien. Om familiale problemen voor te zijn moet iedere partij betrokken worden met de transactie. Het is ook van ontzettend groot belang open en eerlijk over het financieel luik te praten. Op die manier vermijd je als verkoper achteraf een hoop ellende.
  • Bij een interne overdracht met er een concrete datum van overdracht vastgelegd worden. Het is raadzaam zowel personeelsleden als leveranciers hiervan op de hoogte te stellen.
  • Voor de grotere bedrijven is het raadzaam zijn medewerkers meer verantwoordelijkheid te geven om de persoonsgebondenheid van het bedrijf te verminderen.
  • Het is onontbeerlijk om te beschikken over een actueel informatiedossier van de zaak.
  • Zodra een potentiĆ«le koper gevonden is, wordt van de verkoper verwacht dat de onderhandelingen en de informatiestroom vlot verlopen en niet om welke reden dan ook uitgesteld worden.
  • Tijdens de begeleidingsfase moet de verkoper leren zijn zaak los te laten en de overnemer ruimte laten om eigen initiatieven te introduceren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Uw bedrijf verkoopklaar maken?

Er wordt vaak gezegd dat een bedrijf verkoopklaar gemaakt moet worden voordat het te koop wordt aangeboden. Wat wordt hiermee bedoeld en wat zijn de aandachtspunten? Accountants gaan er over het algemeen vanuit dat het proces van het verkoopklaar maken van een onderneming drie tot zes jaar duurt. Als overname specialist  stellen we bij Argus bedrijfsovernames, toch zeker bij het midden en klein bedrijf, dat deze termijn afhankelijk is van een aantal factoren: Ouderdom van de zaak Wordt de onderneming te koop aangeboden omdat de eigenaar met pensioen gaat, is de winkel of het kantoor ‘uitgeleefd’ en wil de eigenaar niet meer investeren om zijn zaak aantrekkelijk te maken, dan is de onderneming verkoopklaar. De prijs die de eigenaar zou kunnen vragen, is uiteraard in evenredigheid met de staat van het bedrijf. Is het een jonge (< 5 jaar) onderneming en al de gedane investeringen zijn nog in goede staat, dan is de zaak onmiddellijk verkoopklaar. Gaat het om een ondernemi

Ligging van het bedrijf

Vooraleer Argus een bedrijf in de verkoop neemt wordt een bedrijfsanalyse gemaakt. We gaan in verscheidene blogs deze elementen bespreken. Ieder bedrijf wordt door een van onze lokale bedrijfsadviseurs bezocht en geanalyseerd. Tijdens deze gesprekken komen alle items aan bod welke ook besproken worden met een kandidaat koper. Al de informatie die de eigenaar verkoper aanbrengt kan van belang zijn voor de waardebepaling. In deze blog hebben we het over de ligging van het bedrijf. Voor een winkelbedrijf is de ligging, al naar gelang de branche, zeer belangrijk. Hierbij spelen parkeerplaatsen, aantal concurrenten, het assortiment, het besteedbaar inkomen van de mensen in de omgeving en andere factoren een belangrijke rol. In sommige gevallen bepalen externe factoren of een zaak, op dat ogenblik, al dan niet verkoopbaar is. Regelmatig gebeurt het dat het gemeentebestuur de verkoopplannen dwarsboomt. Een winkelbedrijf wordt haast onverkoopbaar als er in de nabije toekomst wegenwerken g